Program yang diberi nama Serlah Membaca ini
baru diperkenalkan pada tahun 2015 di SK Sentosa. Idea program ini dicetuskan
oleh Guru Pemulihan Khas SK Sentosa, iaitu Puan Wahidah binti Abdul Wahid.
Ianya disambut dengan baik apabila Guru Besar baru SK Sentosa, Encik Fuzil bin
Nawawi mula berkhidmat di SK Sentosa pada Januari 2016. Guru Besar telah
meminta diselaraskan kembali Pemulihan Khas dengan melaksanakan program Serlah
Membaca dengan bantuan guru-guru Panitia
Bahasa Melayu. Walaupun Guru pemulihan Khas terlibat sepenuhnya, peranan
guru-guru lain terutama Panitia Bahasa Melayu turut terlibat membantu penerapan
kaedah Serlah Membaca.
Pada awal perlaksanaannya, kaedah Serlah
Membaca ini mendapat respon yang kurang baik daripada guru-guru, namun akhirnya
ia memberi kesan yang baik setelah murid yang terlibat pemulihan khas telah berjaya membaca dengan lancar sebelum memasuki Tahap 2 (Tahun 4, 5 dan 6). Perkembangan mereka agak cepat daripada biasa.
Pada
pertengahan tahun, guru pemulihan khas akan menerima murid-murid baru bagi
Kelas Pemulihan Khas. Mereka dicalonkan masuk ke Kelas Pemulihan Khas melalui
guru mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 1, berdasarkan Ujian Literasi LINUS
yang dijalankan pada bulan Jun setiap tahun. Ini kerana murid ini gagal membaca
dengan lancar, tidak faham apa yang dibaca dan tidak dapat dipulihkan di dalam
kelas arus perdana.
Program Serlah Membaca menjadi nadi kepada
pemulihan murid-murid ini. Ketidaklancaran bacaan mereka dikenalpasti bahawa
murid suka mengeja perkataan sebelum menyebut perkataan. Ini adalah kerana
murid seperti ini telah terbiasa dengan kaedah abjad iaitu kaedah yang telah
lama diamalkan oleh guru-guru. Pendekatan kaedah bacaan sebelum ini dijalankan
seperti Jadual 11 di bawah:
Jadual 1 : Langkah
atau kaedah bacaan biasa diamalkan
Langkah 1
|
Memperkenalkan keseluruhan huruf abjad mengikut urutan a hingga z
|
Langkah 2
|
Memperkenalkan vokal a,e,I, o, u beserta bunyi bagi setiap vokal
tersebut.
|
Langkah 3
|
Membina suku kata iaitu menggabungkan huruf konsonan dengan huruf
vokal
Ba, bi, bu, be, be, bo
Ca, ci, cu, ce, ce, co
|
Langkah 4
|
Menggabungkan sukukata untuk membina perkataan yang mudah-mudah dari
dua atau tiga suku kata.
Ba + ju = baju
Pa + su = pasu
Biasanya murid akan membaca dengan mengeja dan membunyikan sukukata
sebelum menyebut seluruh perkataan.
|
Langkah 5
|
Membaca ayat pendek atau buku teks sering dilakukan secara mengeja.
|
Melalui kaedah biasa, terdapat beberapa
kelemahan yang mungkin timbul kepada murid seperti;
a)
Rentetan abjad (a,b, c, d, ………..z)
mengelirukan. Contohnya b dan d berdekatan bunyi dan bentuknya seakan-akan
serupa.
b)
Murid hilang minat sebab tumpuan hanya kepada
abjad.
c)
Fahaman langsung tidak dihiraukan kerana
mementingkan ejaan dan sebutan.
Untuk penambahbaikan kaedah pengajaran
tersebut, SK Sentosa telah memilih untuk memfokuskan pengajaran melalui kaedah Serlah
Membaca. Melalui kaedah ini, murid diajar langkah demi langkah. Pengajaran
bermula dengan membunyikan huruf dan menggabungkan huruf menjadi sukukata dan
perkataan. Perkataan tersebut disusun pula menjadi ayat-ayat pendek yang
membentuk cerita mudah yang menarik perasaan ingin tahu, dan seterusnya menarik
minat mereka memahami cerita tersebut.
Murid yang masuk ke Kelas Pemulihan Khas
biasanya mengalami keciciran dalam pelajaran akibat ketidaklancaran membaca
yang dialami mereka. Akibatnya mereka menjadi malas, tidak berminat untuk
membaca dan menyiapkan kerja yang diberikan oleh guru. Mereka juga mungkin
mempunyai masalah pengganggu seperti lembam, sindrom atau masalah kesihatan
yang memerlukan perhatian lebih. Mereka lebih suka bermain daripada tumpuan
terhadap pembelajaran di kelas. Perkara ini amatlah merugikan mereka dan perlu
ditangani segera sebelum terlambat.
Murid yang kelambatan membaca ini, biasanya
mengalami masalah kefahaman. Mereka tidak memahami apa yang dibaca kerana
tumpuan perlu diberikan lebih kepada ejaan dalam bacaan sehingga tidak sempat
memikirkan makna perkataan yang dibaca. Ini merugikan kerana jika mereka tidak
lancer membaca, mereka tidak tahu apa yang dibaca.
Untuk membantu mereka, murid perlu dilatih
membunyikan sukukata tanpa mengeja perkataan. Oleh itu, suatu kaedah yang
dinamakan Serlah Membaca diperkenalkan. Kaedah ini menggunakan kaedah gabungan bunyi kata yang
asasnya diperkenalkan oleh Profesor Ishak Harun. Proses penggunaan kaedah
Serlah Membaca adalah seperti Jadual 12 di bawah;
Jadual 2 : Langkah
atau Kaedah Serlah Membaca.
BIL
|
PROSES
|
PERKARA
|
TINDAKAN
|
1.
|
Merancang (plan)
|
Menggalakkan pelajar menyebut perkataan tanpa mengeja perkataan
tersebut.
|
Lingkaran 1
|
2.
|
Bertindak (act)
|
Memberikan pelbagai perkataan KVKV dan melatih tubi sebutan dalam
bentuk bacaan intensif
|
|
3.
|
Merefleksi (reflek)
|
Menilai keupayaan pelajar menyebut perkataan-perkataan dalam cerita
dan merekod mengikut masa yang ditetapkan
|
|
4.
|
Mengubah Rancangan
|
Apabila murid masih tidak lancar membaca, maka perlu mengubah strategi
iaitu mengubah latih tubi bacaan kepada bentuk permainan.
|
Lingkaran 2
|
5.
|
Bertindak
|
Murid akan diberikan cantuman perkataan. Jalankan latih tubi semula
dengan membaca secara bergilir-gilir.
|
|
6.
|
Memerhati
|
Rekod masa bacaan murid dan bandingkan dengan yang direkodkan pada
kali pertama.
|
|
7.
|
Merefleksi
|
Murid lancar membaca dan faham apa yang dibaca
|
Dengan kaedah Serlah Membaca, ia
mempercepatkan lagi cara membaca perkataan KVKV bagi murid Pemulihan Khas.
Apabila murid mampu membaca tanpa mengeja, maka kemampuan ini akan menarik
minat mereka untuk membaca lebih banyak bahan bacaan lain. Latih tubi yang
dijalankan akan membantu mempercepatkan bacaan mereka seterusnya memahami apa
yang dibaca.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan